Izložba „Nova religija” Dejmijana Hersta (Damien Hirst) od 2. septembra do 14. oktobra ove godine u Novom Sadu
British Council, Muzej savremene umetnosti Vojvodine i londonska galerija Pol Stolper (Paul Stolper Gallery) sa velikim zadovoljstvom najavljuju izložbu „Nova religija” britanskog umetnika Dejmijana Hersta (Damien Hirst) od 2. septembra do 14. oktobra ove godine u Novom Sadu.
Reč je o jednom od najuticajnijih, najinovativnijih i najuspešnijih svetskih umetnika, dobitnika prestižne Tarnerove nagrade čija dela će ove jeseni po prvi put biti predstavljena publici u Srbiji.
Izložbom „Nova religija“ Herst želi da pokrene razmišljanje o religiji, ljubavi, umetnosti i nauci. Prema umetnikovim rečima, ovo su instrumenti koji nam pomažu da pronađemo svoj životni put. Koristeći se univerzalnim temama, Herst u svojoj „Novoj religiji“ suprotstavlja nauku i religiju, stavljajući ih u poseban dijalog, onako kako ih ljudi obično percipiraju. Sa jedne strane osećajan, blizak i topao, u duhu religijskih i metafizičkih konotacija, umetnik je istovremeno i analitički hladan i odbojan, pod uticajem atmosfere i osećanja vezanih za nauku i medicinu.
Govoreći o „Novoj religiji“, Herst je istakao: „Mene više zanima to što religija ljudima popunjava neku prazninu. Tako na to sada gledam. Ima neka praznina u ljudima: u svakome, u meni, koju treba popuniti. Neko je ispunjava religijom, a drugi umetnošću. Ne mislim da je religija odgovor, ali pomaže. Ja na sličan način koristim umetnost za popunjavanje te praznine. To je samo pitanje pogleda na svet: optimističan pogled, umesto da svet vidiš kao brutalnu močvaru. Što on i jeste. Ali, da bi živeo, treba ti nešto više od toga. Religija pomaže, ali je, u stvari, razočarala.“ Postavka je osmišljena kao kompaktna celina sa 44 grafike i četiri skulpture koje čine „Novu religiju“, a funkcionišu kao ciklus fresaka – od „Stvaranja sveta“ do „Poslednjeg suda“.
Ovi intrigantni radovi okružuju oltarsku ikonu sa krstom optočenim pilulama u obliku dragulja, dečijom lobanjom i srcem obmotanim bodljikavom žicom, te pilulom isklesanom u mermeru. Ovi elementi čine svojevrsnu kapelu posvećenu želji da se smrt drži pod kontrolom, želji koja u isti mah ne može pomoći u suočavanju sa smrću. Direktorka Muzeja savremene umetnosti Vojvodine Sanja Kojić Mladenov izjavila je povodom predstojeće izložbe: „U procesu stalnog dijaloga sa internacionalnom umetničkom scenom izuzetan značaj za instituciju jeste saradnja sa međunarodno priznatim i prepoznatljivim umetnikom Dejmijanom Herstom, prisutnim i u visokoj umetnosti i popularnoj kulturi. Istovremeno često osporavan zbog izazivanja takozvanog šok efekta svojom umetničkom praksom, Herst se bavi iskonskim ljudskim i društvenim vrednostima, pri čemu ističe važnost umetnosti kao primarnog duhovnog kvaliteta.“
„Nova religija“ je nastala kao rezultat saradnje Dejmijana Hersta i istaknutog galeriste Pola Stolpera 2005. godine. Premijerno je predstavljena u Londonu u galeriji Pol Stolper, zatim u crkvi All Hallows crkvi i muzeju „Victoria & Аlbert“. Nakon Londona, izložba je prikazana u prestižnim muzejima u Veneciji, Moskvi, Atini, Solunu, Oslu i Gdanjsku, a nedavno i u Banja Luci i Skoplju.
Projekat realizuje British Council u saradnji sa Muzejom savremene umetnosti Vojvodine i galerijom Pol Stolper. Izložbu je podržalo Ministarstvo kulture i informisanja Republike Srbije, Pokrajinski sekretarijat za kulturu, javno informisanje i odnose sa verskim zajednicama i Uprava za kulturu Grada Novog Sada. Izložba je realizovana uz podršku kompanije KPMG.
PODACI O UMETNIKU
Dejmijan Herst je rođen u Bristolu. Studirao je na Jacob Kramer College of Art u Lidsu (1983–1985) i Goldsmiths College, Univerzitet u Londonu (1986–1989). Godine 1987. osmislio je grupnu izložbu pod nazivom "Freeze" i bio je njen kustos. Smatra se da je ova izložba bila odskočna daska ne samo za Hersta već i za čitavu jednu generaciju britanskih vizuelnih umetnika. Od kasnih 1980-ih Herst kroz raznovrsne kombinacije instalacija, skulptura, slika i crteža istražuje složene odnose umetnosti, života i smrti. Kroz svoje radove Herst istražuje savremene sisteme verovanja i postavlja im izazove i secira neizvesnost u srcu ljudskog iskustva.
Među najčuvenije i najpriznatije radove Dejmijana Hersta ubrajaju se, između ostalih, i "Fizička nemogućnost smrti u svesti živog bića" / The Impossibility of Death in the Mind of Someone Living (1991) – stakleni rezervoar sa ajkulom u formaldehidu, "Za ljubav Božju" / For The Love of God (2007) – izlivena ljudska lobanja od platine iz 18. veka optočena 8.601 dijamantom, kao i "Apoteka" / Pharmacy (1992) – umetnička postavka apoteke u prirodnoj veličini. Od 1987. godine širom sveta je postavljeno 80 samostalnih izložbi Dejmijana Hersta, a njegovi radovi uključeni su u preko 260 grupnih izložbi. Herst je dobitnik Tarnerove nagrade 1995.
Izvor:
Fotografije:
1. Lobanja ispod kože (The Skull Beneath the Skin) (2005), fotografija Prudence Cuming Associates, Paul Stolper Gallery © Damien Hirst and Science Ltd. Sva prava pridržana, DACS 2016
2. Duša na lestvicama Jakovljevim (The Soul on Jacob’s Ladder) (2005), fotografija Prudence Cuming Associates, Paul Stolper Gallery © Damien Hirst and Science Ltd. Sva prava pridržana, DACS 2016